TP Forum
Kost /Näringslära
Skapad av:
Tubens
18 februari
Havregryn alá proteindrink
Tjhoo
Det är som så här att utan att överdriva eller ljuga för er där ute så har jag ätit min f*rbannade havregrynsgröt i stort sett varje dag sedan 10 år tillbaka och med handen på hjärtat så börjar jag tröttna lite på denna gråa sega men ack så nyttiga skapelse.
Men jag har snackat lite med mina kompisar och dom brukar häva ner sitt havregryn i en proteidrink och sedan dricka det. Men jag har fått för mig av någon lustig anledning att detta inte är gynnsamt för matsmätningen, är ganska säker på att jag har fel. Så därför vänder jag mig till er proffs för att höra vad ni tycker och hur ni gör?
Så min fråga lyder: Går det lika bra att finfördela havregrynen för att sedan blandas i sin proteindrink och ger detta isof lika bra näringsupptag som vanlig gröt.
Mvh
Tobbe
Svar:
JanneVezzla
19 februari
Du har fel, det är inga problem att äta havregryn så. Matsmältningen behöver du inte oroa dig för, magsaften innehåller saltsyra.
Finfördelar du grynen passerar de magsäcken snabbare, finfördelar du inte grynen tar det bara lite längre tid för magen att bryta ner dem innan de skickas ut i tarmen. Näringsupptaget i tarmen är fortfarande bra.
Varför äter du något du inte tycker är gott? Havregrynsgröt är inte på något sätt magisk eller nödvändig. Så byt ut "den f*rbannade" gröten mot något du tycker om! :)
Min första måltid kan se ut såhär:
1 dl havregryn
1 dl grädde (40%)
5 dl mjölk (3%)
Kakao och oboypulver
Lägger till eller drar ifrån ingredienser efter behov.
1
2
3
4
Ida Warg
, Stockholm
TIDIGARE PROFILER:
Sid Knutsson
, Stockholm
Julia Grubisic
, Göteborg
Mix Haxholm Racu