TP Forum Tillbaka
Kost /Viktnedgång
Skapad av: guldfisk 25 maj
Träning/viktnedgång?
Hej!

En nykomling här som behöver hjälp och motivation! Jag är en tjej som är 177 lång och väger drygt 90 kg = har ca 15-20 kg som jag ska ner.

Jag har sedan 7 månader börjat träna ca 4 ggr/vecka, från att ha varit helt inaktiv tidigare. I genomsnitt kör jag 2 ggr styrketräning (program sammansatt av instruktör) samt minst 2 ggr löpning, spinning, gympa eller annan konditionsträning. Dessutom gör jag ca 20 situps och armhävningar hemma ca 5 ggr/v.

Men nu börjar motivationen svikta. Jag har under de här 7 månaderna inte gått ner ett gram och heller inte minskat i omfång när jag mäter (mage, lår och överarmar). Jag märker att jag har blivit betydligt starkare på gymmet, medan konditionen bara har förbättrats marginellt. Någon synlig skillnad kan jag heller inte se, mer än att låren kanske blivit lite hårdare.

Jag borde förmodligen lägga om kosten mer också. Har dragit ner ordentligt på sockret och ersatt snabba kolhydrater med fullkornsprodukter och mycket mer grönsaker. Mitt problem är nog inte att jag äter speciellt onyttigt, utan för mycket. Men naiv som jag är så trodde jag att om jag gör den lilla (men ändå viktiga?) matförändringen, inte kompenserar träningen med ökat matintag + lägger till regelbunden träning, så borde det påverka nånting? Matdagbok har jag kört ett tag, men det är bara att inse att jag inte har orken/motivationen/disciplinen att väga varenda liten morotsstav vecka efter vecka. Eller är det enda sättet? Hjälper inte träning alls för att gå ner i vikt?

Vad ska jag göra innan jag helt tappar motivationen? Jag tycker visserligen det är kul att träna, men när man inte märker något resultat så känns det tröstlöst ändå.

Suck! Hjälp/tips någon?

Svar: sadhistory 6 juni
Kosten är A och O om du ska ner i vikt.

Hur länge konditionstränar du?

Tips:
*Gå promenader på 60 minuter dom dagarna du inte konditionstränar.
*Fortsätt träna styrketräning 2 gånger i veckan.
*Se över din kost. Det handlar om Energibalans. Om du behöver 1700 kilokalorier per dag att överleva i vila så behöver du t.ex. 2500 en vanlig dag och tränar du och gör av med 600 kilokalorier så behöver 3100 kilokalorier men för att gå ner så ska du äta 2600 de dagar du tränar, dagar utan träning ska du äta mindre. Då har du ett underskott på näringsintag vilket krävs för att gå ner i vikt.

För hjälp av uträkning av din Energibalans och din basala ämnesomsättning ta kontakt med mig via mejl.